Bull against bear

Financial markets, macro economics, politics and everything else concerning the global markets. The writer is a long time investment banking operative in the nordic markets. The blog is usually updated once a week with specific trading advice. On a monthly basis, the goal is to provide a strategy update. In addition to that, there will be posts of more general content, housing bubbles, investment strategies and more.

July 16, 2009

replies to comments

"Hur ser du på att börsen som helhet värders kring 18-19 gånger prognostiserade vinster. Här måste väl finnas risk för bakslag?"

Att titta på p/e-tal vid vändningspunkter i ekonomin är inte ett framgångsrecept. P/E-tal är ok i relativtjämförelse mellan bolag, OM man har kompetens nog att justera för skillnaderna i bolagsstruktur osv. P/E-tal är också ok om man ser över en konjunkturcykel eller liknande. Använder man ett sådant medeltal så är aktier mer attraktiva nu än någon gång under min investeringslivstid åtminstone (~15 år).

"Finns det någon sida på nätet som har alla dessa konjunktur-, arbetslöshet-, och kreditmarknadssiffror m.m. som du skriver om samlade på ett och samma ställe, så man enkelt kan se (t.ex. i grafer) hur den totala ekonomin utvecklas?"

Nej, tyvärr är det dåligt med samlade datakällor. Inom finans används främst Bloomberg som samlande datakälla för att utföra de analyser som t.ex. jag dagligen utför. Hoppas att mina kommentarer kan vara tillräckligt förtroendeingivande utan att källan hela tiden anges. Om källa och data/graf hela tiden ska refereras till, kommer varje inlägg vara mindre innehållsrikt, istället för som nu att snabbt och sammanfattat ge en bred bild av det ekonomiska läget.

Update sedan föregående inlägg: Tycker fortsatt det pekar uppåt. Dvs ny bull market som vi vet kan vara ett år, tre år... tio år... vem vet. Argumentera gärna emot, men tillbakablickande indikatorer undanbedes tacksamt och varsamt et al.

2 comments:

Anonymous said...

Tack för ditt svar på min fråga om samlade datakällor. Jag har letat lite själv och den bästa kostnadsfria sidan jag hittat är forexfactory.com/calendar.php där statistik presenteras tydligt och även med bra historik. Dock saknas, i ljuset av nuvarande lågkonjunktur, den mer kreditmarknadsspecifika informationen (TED-spreadar och andra bankingrelaterade siffror) som jag får leta upp på annat håll. Men man kan väl inte få allt... :)

För övrigt delar jag din marknadstro, för att vara en "svag" säsongsperiod så ser exempelvis konjunkturkänsliga råvaror förvånansvärt bullish ut. Fortsätt skriva!

Mvh
/Jesper

Anonymous said...

Vändningspunkter i ekonomin? Tillåt mig hånflina.

Arbetslöshet som skenar. Fastigheter som sjunker i värde. 50 miljoner människor som väntar på en sjukreform i US som inte kan bekostas. US har en statsskuld som delvis kommer att lösas med hyperinflation. US-dollarn ska ersättas som internationell valuta. Oljan är största problemet, den kommer att stiga i varje försök att få upp marknaden vilket resulterar i nya platta fall.

Jag skulle kunna fortsätta i 1h men bestämmer mig för att 2 min får räcka.