Bull against bear

Financial markets, macro economics, politics and everything else concerning the global markets. The writer is a long time investment banking operative in the nordic markets. The blog is usually updated once a week with specific trading advice. On a monthly basis, the goal is to provide a strategy update. In addition to that, there will be posts of more general content, housing bubbles, investment strategies and more.

October 30, 2008

Tydlighet

Det har efterlysts mer tydlighet från min sida. För en fördjupning hänvisas främst till inlägget 3-6 månaders outlook. Även om ett av bloggens huvudsyften varit att påvisa obalanser och risker i ekonomin anser jag att vi nu är i fasen av nedgången där samordnade aktioner från världens centralbanker och politiker utgör en tillräckligt stor motkraft mot den ekonomiska nedgången. Värderingsmässigt går det alltid att argumentera att det ska ner eller upp 5 p/e-tal osv. Jag utmanar någon att berätta om sin strategi som genererar pengar på att gå in på ett i förväg fastställt p/e-tal. Det är en indikator i mängden och behöver kombineras med en sentimentanalys och en analys av hur kraftfulla åtgärder som för tillfället kryddar marknaden.



Jag ser därför 3-6 månader av stigande börser med stöd då från detta ovan samt även fallande inflation, vilket motiverar högre p/e-tal. Det är positivt för mitt scenario att så många verkar förvirrade över de kraftiga uppgångar vi sett de senaste dagarna. OMXS30 har t.ex. inte alls hängt med relativt USA. Detta gap kommer stängas.



Mot slutet av den perioden går det kanske att tjäna pengar på att vara kort igen. Hur ekonomin ser ut då är dock onödigt att spekulera i redan nu. Därför är jag "all in bullish".

No comments: